keskiviikko 21. heinäkuuta 2010

Regattakatkolla Chamonixissa

Regatoinnin vaatima katkaisuhoito päätettiin hoitaa Chamonixissa, joka osoittautui jälleen oivalliseksi valinnaksi. Alhaalla kylällä 30 lämmintä ja arska paistelee, ylempänä sen verran viileämpää että pystyy hyvin toimimaan. Tekemistä 10 päiväksi yllinkyllin.

Tänään treenailtiin Breventin yläaseman tuntumassa multi-pitchiä 12 kp:n edestä (Voie Frison-Roche, 6kp, 6a sekä crakoukass, 6kp, 5b). Erityisesti frison-roche on mieleenpainuvan hieno reitti aloittevalle multipitchaajalle; loistavan kiipeilyn lisäksi maisemat laakson toisella puolella avautuvalla Blancin massiiville ovat aika mykistävät. Lisäksi pitää todeta että ainakin Breventin alueen gradet ovat hyvin hyvin armeliaat härmäläiselle, ja tuleehan siitä hyvä olo kun pystyy...


Voie Frison-Roche, 6kp

Eilen kokeiltiin lumikävelyä ja käytiin Mont Blancilla kolmen huipun reittiä. Gouterin reitin kuluaarissa on ilmeisesti lämpimän kesän johdosta tavallistakin enemmän kivisadetta, jostamistäjohtuen kolmen huipun reitti oli valintamme. Onneksi edellispäivänä asennetut Taculin reunarailon (päivän kunto on leveä & korkea) alumiinitikaspuut, Mauditin jyrkähkön harjanteen ylitys pienine jääkiipeilymahdollisuuksineen sekä lukuisat railojen yli hyppelyt toivat mukavaa vaihtelua pitkään hinauspäivään. Lähdettiin Cosmiquen majalta varhemman aamiaiskattauksen jälkeen, eli matkalla oltiin kahdenaikaan yöllä, topissa joskus kasilta ja takaisin midillä yhdeltä iltapäivällä. Porukkaa oli tosin paljon, ja erityisesti mauditin harjanteen ylitys tampponoi menemistä mennen tulleen ainakin puolituntia per suunta.


Kolmen huipun reitti, suurinpiirtein


perillä


Tälläkertaa myös korkeampaan ilmanalaan liittyvät sopeutumishässäkät menivät tavanomaista tehokkaammin; heti saapumispäivänä midille hengaamaan, sitten pari päivää breventillä n. 2500 metrissä kaltsuliiditreeniä hyvin pultattuilla helppoilla reiteillä (löytyy 4c, 5a, 5b jne..), käynti taculin harjanteella reilussa neljässätonnissa tsekkaamssa reitin alku, vielä puoli-lepopäivä breventin kaltsulla ja menoksi. Ei vaivannut vuoristotauti eikä ollut tylsää aklikäköilyä pelkästään sopeutumisen ilosta.


Midillä

Omien puuhastelujen lisäksi on ollut ilo päästä seuraamaan myös propoikain & -tyttöin tekemisiä, ja erityisesti niiden tuloksia. Viimeviikolla järjestetyissä Nissan Outdoor Gamesissa alkaa taso olla aika kohdallaan, Suomitiimi Golgohtin lisäksi voittajaporukan Argonin fotot ja videot pistävät kyllä laittamaan omat kamerat takaisin laukkuun, aika mieletöntä tavaraa (kato nyt itekki vaikka http://www.youtube.com/watch?v=vqFHdphG6eE ja http://www.youtube.com/watch?v=_Z4kyiGouao)


Liitovarjoilu on suosittua puuhaa, parhaimmillaan kymmenniä varjoja taivaalla

lauantai 22. toukokuuta 2010

Denali 2010 - Sarah Palin Tribute Expedition



No Guts kantaa poliittisen vastuunsa ja lähettää edustajansa Sarahin pakeille. Seuraa tilannetta BLÖGISTÄ

lauantai 24. huhtikuuta 2010

Totuus Riksulasta


Tämäkin on Turon ottama, SkyBlue suksii sinkissä, Gunde "Snövit" Svan ei tässä säässä erotu.

torstai 22. huhtikuuta 2010

Riksulassa

Päästiinhän sinne lappiin lopulta, ja jopa poiskin. Täytyy todeta että kyllä kannatti, helihiihto ei ole hassumpi harrastus laisinkaan ja kaurapuuroavusteisellekkin skitouringille Abiskon kasat tarjoavat oivat puitteet. Oli hieno reissu kertakaikkiaan...

Och samma på HD - click här.



fotosia

torstai 15. huhtikuuta 2010

Heliski Riksgränsen ! ?


On kevät, joka on oivaa aikaa vapaalasketteluun. Saatiin kasaan oiva pilottikohde Apikselle, heliskitä Rikgränsenissä, sekoilua Abiskossa ja samalla voisi vähän skinnailla Kebnekaisella ja hakea pohkeisiin tuntumaan.

Lento Kiirunaan, melkein, Tukholmassa vaihto. Ulos koneesta ja puhelin pippaa iloista tekstaria "Flight SK1042 has been cancelled!" Islannin poijjaat oli tupsauttaneet tuhkat pesästä ja kentällä pikku bordelli...

Markku; "Hej På Dig, jatkolentomme on näemmä peruttu, saisinko lennon ihan minne vain, mieluummin kuitenkin pohjoiseen"
SAS:n täti, "tyvärr, kaikki lennot jokapaikkaan on fully booked ja loput peruttu"
Markku; "aha, no mitä mä nyt teen?"
Täti; "paras neuvo mitä voin antaa on palata lähtöpaikkaan"
Markku; "ok hyvä, miten teen sen"
Täti;Ä "en osaa sanoa"
Markku; "tack och adjö"


Tarinaa on hieman karsittu kun ei jaksa naputtaa, mutta noinkin pitkälle edistyneeseen lentolippukeskeskusteluun tarvittiin vuoronumero varmaan viidelle eri tiskille, joille oli luonnollisesti suuntaamassa koko Arlanda samoissa aikeissa.

Taskut täynnä vuoronumeroita munaravia junalipputiskille; "tyvär, eka jossa tilaa lähtee joskus ensivuonna"
Vaahtopallot haarovälissä suurenee, dösällä autovuokraamokeskukseen; Herz, Budjet, Europcar, Avis; "tyvär". Perkele... kulkupelivaihtoehdoista jäljellä on vielä Viking Line himaan..

Noh, saatiin sitten kuitenkin maaniteltua Europcarin Håkan soittelemaan Ruåtsin vähemmän suosittuja metropoleja läpi, ja eipä aikaakaan kun jostain esikaupungista löytyi Passatti alle. Enää 1330km to go... Gunde perhana valitsi ainaluotettavan VR:n palvelukset ja käkättää varmaan nyt Abisko Mountain lodgen lobbybaariissa...

Myöhemmin soittivat myös Kebnekaisen Fjällstationilta ja sanoivat että älkää tulko tänne, oksi lentää ympäriinsä ja paikka suljetaan. Ilmeisesti pohjois-Sweduissa on on astetta sitkeämpi vatsatauti, Kebnen hotellikin on kai ollut jo kolmesti kiinni epidemian vuoksi. Komiaa.

keskiviikko 14. huhtikuuta 2010

Hanurila elää!



Hanurila on nyt sitten olemassa. Ihan kohta saadaan klubitalo

tiistai 6. huhtikuuta 2010

Sherpaliiton kevätretki 2010

Oli tullut aika järjestää perinteinen Sherpaliiton kevätretki, kuudetta kertaa ja yhä Sirdar Juppen hyväksihavaitulla "ei saa juoda viinaa, ei saa kuunnella radiota" -metodilla.

Tänävuonna setti venyi jo 10 päivän mittaiseksi - matkalla pohojoiseen piipahdettiin ensin KTO kokeessa Ylöjärvelle, ja sieltä muutamaksi päiväksi Ylläksen huudeille treenailemaan ylämäkihiihtoa. Rinnelaskua säät eivät suosineet, ja hyvä niin sillä Kesängin metsässä oli sitäkin hauskempaa.

















Ylläkseltä siirtyminen sitten varsinaiseen asiaan, eli perinteisesti pääsiäiseksi Posion Korouomaan jäätä kapuamaan. Jäätä oli varsin hyvin, oikeaa mummosellaista. Vesisadekkaan ei suuremmin haitannut kun plussan puolella keikkunut lämpötila pisti erityisesti ruskean virran virtaamaan ihan tosissaan. Mammutti oli huomattavasti kuivemmassa kunnossa.

Jos kelit jatkuvat näin lämpiminä, vaikeutuu access piakkoin merkittävästi. Pääsiäisenä polku vielä juuri ja juuri jaksoi melkein kantaa, mutta kun kantavuus hetikohta häviää niin mukaan tarvitaan lumikenkät tahi sukset.

Seiväsmatkojan matkaopas pitää briiffiä Suomen luonnon käytöstavoista


Ruskean virran oikea laita oli jonkinlaisessa liidikunnossa, siis joillekuille




Pekka liekittää jallulla kuskusia, Olli varmistaa




Markus reskuttamassa vesiämpäriä, hetkeä ennen kuin alkaa reskuttamaan reskutushakkuaan. Ollaan sitten muuten metsähallitukselle yksi ämpäri velkaa.